söndag 6 juni 2010

Välkommen tíll Holland

Många har läst den, men den tål att upprepas tycker jag.
I mångas ögon och öron uppfattas liten kompis liv mest som besvärligt. Det är besvärligt, men att det också är helt fantastiskt är det många som inte förstår. Och det är så frustrerande. Men det är deras förlust som inte är med på resan.

(skriven av Emely Pearl Kingsley)
När du väntar barn är det som att planera en fantastisk semesterresa - till Italien.
Du köper en bunt med guideböcker och lägger upp en underbar rutt:
Colosseum, Michelangelos David, Gondolerna i Venedig. Du kanske lär dig några användbara fraser på Italienska.
Allt är väldigt spännande!
Efter månader av ivrig förväntan kommer äntligen den stora dagen. Du packar väskorna och ger dig iväg. Flera timmar senare landar planet!

Flygvärdinnan kommer in och säger: "Välkommen till Holland!" "Holland!?!" säger du. "Vad menar du med Holland?? Jag bokade en resa till Italien! Jag ska vara i Italien. I hela mitt liv har jag drömt om att åka till Italien."
"Men flygrutten har ändrats. De har landat i Holland och här måste du stanna."

Det väsentliga här är följande:
De har inte tagit dig till en förfärlig, vidrig, snuskig plats, full av farsoter, hungersnöd och sjukdomar.
Det är bara en annorlunda plats.Så du måste ge dig ut och köpa nya guideböcker.
Och du måste lära dig ett helt nytt språk.
Och du kommer att möta en helt ny folkgrupp som du egentligen aldrig skulle ha mött.
Det är bara en annorlunda plats.
Det är lägre tempo än i Italien, mindre tjusigt än Italien.
Men efter att du har varit där ett tag tar du ett djupt andetag och ser dig omkring...
och upptäcker att Holland har väderkvarnar...
och att Holland har tulpaner.
holland har till och med verk av Rembrandt.

Men alla du känner är upptagna med att resa till och från Italien...
och alla skryter de med vilket härlig tid de hade där.
Och i resten av ditt liv kommer du att säga:
"Ja det var dit som jag skulle ha åkt. Det var vad jag hade planerat."
Och den smärtan kommer aldrig, aldrig, aldrig att försvinna...
Därför att förlusten av den drömmen är av en mycket betydande förlust.

Men... om du väljer att ägna ditt liv åt att sörja över att du aldrig kom till Italien, kommer du aldrig att kunna glädjas åt det mycket speciella och det väldigt härliga... med Holland.

8 kommentarer:

  1. Vilken målande liknelse! Och vilken härlig insikt i att "Holland" är väldigt speciellt och mycket härligt! Det tycker jag med ;-)

    /Stora kramar
    Carola

    SvaraRadera
  2. Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Du skriver fantastiskt bra. Jag väntar på boken om livet med liten kompis. Kram från Christel

    SvaraRadera
  3. Jag får faktiskt både gåshud och tårar i ögonen när jag läser din text. Du skriver så bra!

    Jag är övertygad om att ditt barn i varje fall fått rätt reskamrat med sig på resan!!!!!

    SvaraRadera
  4. Kan bara hålla med ovanstående personer. Malin vilken talang du har. Så begåvad i ditt skrivande, vet inte vad du får allt detta fina ifrån. Klart det är underbart med ett barn :-) Vilmer som Scilla. Kramar i mängder Cecilia med familj

    SvaraRadera
  5. Hej alla,
    Kan inte ta åt mig äran för texten om resan till Holland, en annan klok människa har skrivit den.Kunde inte skrivit det bättre själv :)

    SvaraRadera
  6. Du kan gott sola dig lite åt ära o beröm,
    även om någon annan skrivit just detta.
    Men oavsett tycker jag också att du skriver
    väldigt bra.....Ta några extra träningsminuter
    imorgon. AB Massage & Linement

    SvaraRadera
  7. Hej

    Vilken fin blogg! Den dikten snor jag, för den beskriver precis hur det känns!

    Mvh

    Emelie

    SvaraRadera