fredag 18 december 2009

skattkammare

Igår körde vi genom ett vintervitt landskap på väg till ännu ett av otaliga turer till Lund. När vi satt där i bilen tänkte jag att det var ju kanske ganska dumt att ge sig ut på vägen en dag som denna, dagens möte var inte ett av de allra viktigaste.
Så kom vi dit, som en stor skattkammare för liten kompis, med massor av leksaker, leksaker för honom ! Som fick honom att le fast att han egentligen ville sova. Att gå in i en vanlig leksaksaffär tar all min kraft, jag stålsätter mig och gör det, men det är smärtsamt att se alla fina leksaker stå där på rad, leksaker som ofta är åldersmärkta, till för andra. För liten kompis är de för svåra att använda, ju fler funktioner desto sämre. Skattkammaren heter Dumle och dit kan man komma och få sina leksaker anpassade efter just sitt barns förmåga. En värld vi inte är vana vid.
En glitterpenna kan byggas om till en burrande spännande mojäng, en brandfilt prasslar spännande vid fötterna, en julgransmatta med ljus i passar perfekt i lilla mysiga lektältet.
Man får själv köpa saker och sedan hjälper de till att fixa till dem. Men de har massor med exempel på leksaker som man får prova och låna hem. Vilmer fick låna en burrande nyckelpiga, den svarta lådan innehållande en bandspelare som börjar spela av sig själv bara man nuddar locket på lådan, mycket spännande, och en annan liten burrfigur som jag tyckte verkade bara jobbig, men som Vilmer gillade jättemycket.
Har inte något bildbevis på just detta, så det får bli en bild på det lilla kexmonstret istället.


Salta kex ska det vara, mesiga rån eller majskrokar göre sig ikke besvär.

Jag tror att någon liten bit hamnade i munnen iallafall.

4 kommentarer:

  1. Åh, så mysigt för Vilmer att vara på dumle. Ska ta en tur med Emil dit efter jul, jag har ju bara varit där själv.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Verkar kanonbra på Dumle! Har han fått en discoboll än? ;-)
    kram
    Carola

    SvaraRadera
  3. ...förresten, jättekul att se att han äter! /C

    SvaraRadera
  4. dumle verkar super! underbar bild på sötnosen:D

    SvaraRadera