söndag 22 november 2009

Date

I lördags var jag på date, med min käre man. Det var längesedan sist. I stan för att ta del av en lördagskväll, middag och konsert med "Bo Kaspers orkester." När vi sitter där på "restaurangen" tänker jag så som jag gör ibland. Undras om det syns att vi är annorlunda, på insidan. Den här kvällen släpper jag tanken ganska snabbt, för här är det stadens mångfald som regerar. Ingen eller alla är annorlunda, iallafall stilmässigt, vem vet vad som rör sig på insidan. Varför bor det inga män med röda hängslor och lindy-hop byxor på vår ort. Var tar mångfaldet vägen, försvinner det med åren, eller är det bara vi HM:are och Lindex:are som flyttar utanför stan. Eller kan det vara så enkelt att det inte finns några naturliga mötesplatser på mindre orter.
Kanske skulle vi smälta in bättre i stan, bland olika kulturer och stilar. Vi är trots allt en högst ovanlig familj, vi tre.
Men för en kväll var det vi två och vi försökte fånga kvällen och njöt av Bo Kaspers rytmer.
Liten kompis hade en lyckad date med mormor och morfar.

4 kommentarer:

  1. hej!
    Visst finns det mångfald på mindre orter, det är bara det att det finns färre människor där, och därför är mångfalden inte lika påtaglig = inte lika synlig. Samtidigt som dom som sticker ut (har röda hängslor) gör det mycket mer än i större orter. Visst, sen är det ju oftast så att yngre människor (kidsen) står för "mer mångfald" än dom som kommit över 30-strecket. Kontentan av detta är att ju fler människor omkring desto lättare att smälta in eftersom det finns så mycket mångfald. Men som jag brukar säga till min mamma "Om du känner för att springa naken kring huset så gör det, skit i vad andra tycker!" :-)
    Kram C

    SvaraRadera
  2. Fast vi är många, många som lever i ovanliga familjer vilket gör oss till vanliga...i våra egna ögon. Vem vill vara en Svensson o smågnälla över vädret, hur dyr bensinen är o att barnen är snoriga o inte sovit på TVÅ nätter? Nej, var stolt över erfarenheten att vara del av en familj som kan anses ovanlig, säregen o alldeles speciellt särskild. Kram!

    SvaraRadera
  3. Klokt sagt Madlar!
    /Carola

    SvaraRadera
  4. Sitter här och funderar på hur jag ska svara. Men det går helt enkelt inte att formulera den här gången.

    SvaraRadera