måndag 9 november 2009

Diagnoser

Jag fick tidigt lära mig att CP inte var ett "skällsord" utan en betäckning på en "sjukdom".
Hemma på vår gata bodde en mamma som har en CP-skada .Jag kan fortfarande minnas när jag gick i mellanstadiet och hoppade rep med en klasskamrat som inte bodde i kvarteret. Hon slängde ur sig att någon hon inte tyckte om var "CP". Jag minns att jag tillrättadevisade henne med att "så får man inte säga, det är faktiskt en sjukdom". Detta var en tid där "CP" och "Mongo" användes flitigt för att förstärka något/någon man tyckte illa om. Tänk om jag använt mig av "mongo" i mina yngre dagar, det är mycket möjligt, jag kan inte svära mig fri från det. Tyvärr kan jag inte svära mig fri.
Det var längesedan jag hörde just CP användas som ett skällsord, men det förekommer att folk visar att de tycker att det är något lustigt med ordet. Som om det vore ett låtsasord, ett slangord för något som är negativt.
CP är en förkortning av Cerebral pares som är latin för förlamning genom hjärnskada.
Kanske ligger inte just ordet CP "i tiden" längre, man kunde hoppas att det beror på att människor idag är lite mer upplysta och vet vad det verkligen betyder. Idag säger man inte längre Mongolid, man säger downs syndrom.
Men jag förundras, ofta hör jag folk i min närhet istället använda sig av andra diagnoser som :han har nog DAMP eller nåt, han måste ha ADHD, hon har säkert Aspergers.
Varför har människan det behovet frågar jag mig ? Att använda diagnoser för att förstärka något som är negativt .Varför kan man inte använda vanliga adjektiv som galen, tokig, märklig, konstig , i sin beskrivning om något man inte tycker om Varför måste man hänvisa till en viss grupp av människor. Jag är helt övertygad om att budskapet går fram ändå.
Jag är dessutom till 99 % säker på de som uttrycker sig på detta sätt inte vet vad de diagnoserna står för. Eller har hela sveriges befolkning helt plötsligt fått befogenhet att gå runt och ställa diagnoser på andra. Utan medicinsk utbildning. Är det för att man vill visa att man vet att det finns sådana diagnoser år 2009, att visa att man är allmänbildad, att man hänger med. Fast jag tycker snarare det visar på brist på allmänbildning. Jag vet inte vad dessa diagnoser står för, jag kan inte ens beskriva CP fast att min son troligen har det. För det är något man har, inte något man är och det är så komplicerat.
Ett tag tyckte många det var lustigt att säga Alzheimers-light när någon var glömskt. Vissa diagnoser används som ett förlöjligande, men jag har då aldrig hört någon säga, amen han är så himla cancer, eller hon har säkert diabetes.
CP är inget positivt, det kan jag lova. Jag ser dagligen hur min pojke kämpar mot sin kropp.
Tänk er så många andra som kämpar med ADHD, asperbergers, DAMP mm. Så många barn och familjer i kris. Men varför ska de förlöjligas ? Använd orden i dess rätta bemärkelse, förstå innebörden av ordet.


3 kommentarer:

  1. Hej. Ja, man kan undra varför det ska användas som skällsord. När man har ett barn med diagnos så känns det bara sorgligt att folk är så okunniga.Jag är uppväxt med barn som hade olika "fel",dumt uttryck, genom att min mamma arbetade som vårdarinna på ett barnhem.När jag blev tillräckligt gammal så arbetade jag där jag också. Men det som är riktigt konstigt är att folk vet inte mer idag än de gjorde då(jag fick berätta om barn med olika diagnos på lektionen i barnavård när jag gick i nian, läraren visste ingenting) varför vet jag inte, ointresse kanske.
    Styrkekramar Yvonne

    SvaraRadera
  2. Kan bara instämma i det du säger!!
    Jag har fått höra hur man talat negativt även om diabetiker.. verkligen inte roligt då jag har denna åkomma själv. Någon tyckte sig ha rätten att på en stor 50-årsfest sitta och tala nedsättande om diabetiker.. "att de var så jobbiga och besvärliga och har ett j-a humör"....
    Kändes verkligen nedsättande kan jag meddela!! (kan ju meddela att jag INTE tappade humöret och slängde tårta i anskiktet på personen i fråga..!! ;)
    Ha det bäst!
    Kram från en diabetiker

    SvaraRadera
  3. Tyvärr så stöter jag på ordetr cp som ett skällsord ganska ofra och bland tom av vänner! Är så trött på alla dessa männsiskor som använder der som skällsord det gör mig så förbannad! ibland önskade man att man kunde förändra världen. varför sparka på dom som redan har der svårare??

    SvaraRadera