onsdag 26 maj 2010

En hemlig värld

Dit endast liten kompis är inbjuden.Inte ens mamma och pappa har tillträde.
Idag en värld med mycket skratt.
I en butik för en av årets stora våndas dagar,inköp av ny huvudbonad.
Hur gammal är han frågar butiksbiträdet. Det spelar ingen roll, han har litet huvud. Jaha , men ?Han har litet huvud !!!. Jo, det är ju inte alltid man kan gå efter åldern.....
Vi letar bland kepsar och solhattar och in i butiken stegar en budkille, och liten kompis stämmer upp i kiknande skratt. Budkillen och butiksbiträdet förstår ingenting, vad är det som är så roligt. I en vagn sitter en liten pojke och skrattar så han håller på att gå av på mitten. Åt till synes inget. Men vi har inte tillträde till hans värld, hans upplevelser. För en gångs skull har jag kraften till en förklaring, jo, han ser inte så bra så alla ljud är roliga bla bla bla. Kanske var det budkillens röst, ljudet av dörren som öppnades. Inget som vet. Budkillen blir så ställd av bemötandet att han glömmer paketet som han kommit dit för att hämta.
Butiksbiträdet fortsätter leta bland kepsar och solhattar och vågar sig tom på en följdfråga om liten kompis. När vi går ut från butiken har vi ingen ny huvudbonad med oss men vi har flyttat en buss, bakom funktionshindret visade sig stans soligaste pojke.

4 kommentarer:

  1. Jag blir så rörd på många sätt, lille solstrålen Vilmer, vår lille kompis som vi har så kär!

    kram
    Carola

    SvaraRadera
  2. Jag tänker direkt på ljudet från budkillarnas "Walkie-talkie". Magnus får plocka fram megafonen (från K:s bröllop). Jag tror det går att få fram liknande ljud genom att dra fingrarna över "mikrofonen". Leksakstips från Christel

    SvaraRadera
  3. Jag blir sååå varm av att läsa detta. Så helt underbart att se liten Kompis få en skrattattack.
    Kramis
    Åse

    SvaraRadera
  4. Känner igen mig i så mycket! Från litet huvud till plötsliga skrattanfall... Kram från oss

    SvaraRadera