måndag 28 september 2009

Omringad

I helgen skulle vi äta lunch ute på ett ställe. Där var mycket folk och det var lite stimmigt i lokalen. Vi gjorde vår beställning och slog oss ner vid ett ledigt bord. Vilmer sov gott i sin vagn.
Jag tittar mig omkring och ser bara barnfamiljer, tillsynes bekymmerslösa vanliga barnfamiljer. Flera små barn, för en gångs skull höjer jag blicken och studerar dem lite. Jag förundras över hur de kan kunna så mycket när de är så små. Jag känner mig omringad och helt plötsligt är jag inte sugen på lunch längre.
Så stegar det in en kille som vi bättre kan identifiera oss med, en kille i uppskattningsvis yngre tonåren med downs syndrom. En nästan helt vanlig kille i en nästan helt vanlig familj på söndagsmiddag en helt vanlig söndag. Med både glädje och sorg tänker jag att tänk om Vilmer kanske kan bli lite som han, han verkar må bra, han verkar härlig. Lite hopp, men samtidigt insikten om att vi inte alls vet vad som lurar bakom hörnet, vi har ingen karta på vägen vi ska gå. Sorgset medveten om att sådant man tidigare liksom många andra tidigare fruktat, inte alls verkar skrämmande nu. Det kallas fördommar.

6 kommentarer:

  1. Visst är det konstigt. Framtiden och ens tankar om den ändras hela tiden. Livet blir verkligen inte som man tänkt sig men jag tror att för det mesta så blir det faktiskt väldigt bra ändå. Bara vi lär oss leva med allt det nya.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej söta Vilmer!

    Vad roligt att få lära känna dig lite mer, så här i en egen blogg. Tidigare hade jag bara sett dig på bild hos Skalman. Du är iallafall en otroligt söt liten kille!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Du har en award inne hos mig om du orkar och vill!
    Kram M

    Har du sett att det är hjälpmedelsmässa i Malmö nu ons-to??

    SvaraRadera
  4. Hej,
    hittade precis hit via Skalmans blogg. Vilken fin liten Vilmer du har! Nästan lika gammal som min Edvin. Känner igen mig i mycket av det du skriver och beskriver...

    Kram

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Hej alla fantastiska mammor,
    Så söta små killar vi alla har, om de bara inte behövde kämpa så. Det känns iallfall så otroligt skönt att det finns fler som vet vad det handlar om. Var och en har sin resa, men det är så många tankar och känslor som är gemensamma.
    Kramar från oss

    SvaraRadera